Trafiekcijfers Januari 2022

Vergelijking tussen de periode Jan 2019, 2020, 2021 en 2022


2019
2020
2021
2022
Verschil
Commercieel:
226
395
+74,8%

2019
2020
2021
2022
Verschil
Bewegingen:
1.572
1.312
-16,5%
Passagiers:
19.207
16.599
-13,6%
Vracht:
3.192
5.821
+82,4%
Vracht:
4.169
5.821
+39,6%
Vracht:
3.748
5.821
+55,3%

 

 


Commentaar:



MOOIE AANVANG VAN 2022 VOOR LUCHTHAVEN OOSTENDE-BRUGGE



De cijfers liegen er niet om: zowel het passagiersverkeer als de cargovluchten zijn al goed op dreef gekomen in januari. Aangezien er in januari 2021 geen passagiersvluchten waren, dient er met januari 2020 vergeleken te worden. Toen was er echter een groter aanbod aan bestemmingen met o.a. Hurghada, Sharm El Sheik en Eskisehir. Dit jaar slaagde TUI er bijna in om op slechts vier Spaanse bestemmingen evenveel reizigers via Oostende-Brugge te vervoeren. De bijdrage van NSAC mag ook niet verwaarloosd worden, want de "General Aviation" is ook een belangrijke pijler in het passagiersverkeer.



Met 55,3 % meer vracht dan in januari 2021 behaalde de luchthaven een meer dan behoorlijk resultaat, vooral omdat het dit jaar niet het gevolg is van corona gerelateerde ladingen. De verhoging met 55,3% is vooral te danken aan Egyptair Cargo en Qatar Airways Cargo. Uiteraard dienen we ook te vermelden dat diverse andere maatschappijen, met o.a. Zeus.aero, eveneens hun steentje hebben bijgedragen.



De gunstige cijfers zouden nog beter geweest zijn, mocht de luchthaven in de week van 10-18 januari niet geplaagd geweest zijn door dichte mist. Hierdoor dienden een 14-tal vluchten naar omringende luchthavens uit te wijken. Deze toestand kon reeds sedert geruime tijd vermeden zijn, mochten de bevoegde Vlaamse en Federale overheden de al lang beloofde opwaardering van het naderingssysteem naar ILS Cat III uitgevoerd hebben. De basisinstallatie ligt er reeds jaren, maar de afwerking wordt niet uitgevoerd. Oostende-Brugge is de enige cargoluchthaven in een straal van 400 km die niet over ILS Cat III beschikt.